Чи можливо
залагодити спір без суду?
Час від часу у житті трапляються різноманітні ситуації, коли ми вважаємо, що з нами повелися несправедливо і наші права порушено. Це може бути конфлікт із сусідами, – наприклад, щодо порушення меж земельної ділянки, або суперечка з магазином, де ми придбали товар неналежної якості, ми дали в борг , а нам його не віддають, чи затримали заробітну плату, не хочуть надати чергову відпустку, управління пенсійного фонду неправильно нарахувало пенсію... Цей перелік можна продовжувати і продовжувати. Відчувши несправедливість, ми готові негайно звернутися до суду за захистом своїх прав. Очевидно, найчастіше ми розраховуємо на якнайшвидше вирішення спору в суді. Однак насправді далеко не завжди вдається вирішити спір протягом короткого строку – зазвичай вирішення справи може зайняти не один місяць, а якщо судове рішення буде оскаржуватися, – потрібно бути готовим, що процес може зайняти і більше часу. Потрібно пам’ятати, що суд – це також витрата коштів на судовий збір, на прибуття до суду, на кореспонденцію тощо.
Існує низка позасудових способів врегулювання спорів, які є менш витратними та більш швидкими. Альтернативами судовому вирішенню спорів є переговори, комісії по трудових спорах, оскарження до уповноважених органів влади.
Тож у разі виникнення правового спору його можна вирішити шляхом переговорів. Переговори є добровільним способом врегулювання спору. Ви вирішуєте конфлікт спільно з опонентом шляхом погодження спірних питань..Під час переговорів сторони самостійно або через представниківобговорюють та обґрунтовують свої позиції, шукають шляхи можливихдомовленостей. Результатом проведених переговорів може стати повне задоволення Ваших вимог через поступки опонента або досягненнякомпромісного рішення, коли на певні поступки готові і Ви.Проводити переговори можна усно або письмово (листування).Найпростіші суперечки Ви можете владнати усно і самостійно. Наприклад, якщо у магазині придбали прострочений товар і у Вас є чек,Ви можете звернутися до продавця чиадміністратора магазину з проханням повернути кошти або замінититовар. Якщо усне звернення не дало бажаного результатуможнапідготувати і направити письмову претензію, на яку зобов’язані будутьвідповісти письмово.
Трудові спори можуть вирішувати комісії по трудових спорах, – поцікавтеся, чи діють вони у Вашому підприємстві (установі).Такі комісіїзазвичай утворюються на підприємствах, установах, організаціях, у якихпрацює не менше 15 працівників. Комісія по трудових спорах обираєтьсязагальними зборами (конференцією) трудового колективу з таким розрахунком, щоб не менше половини її складу становили працівники.Щоб передати спір на вирішення комісії по трудових спорах потрібнозвернутися до неї з відповідною заявою. Щодо спорів, пов’язаних з невиплатою належної Вам заробітної плати, Ви можете звернутися до комісії у будьякий момент, а для вирішення усіх інших трудових спорів – протягом трьохмісяців з дня, коли Ви дізналися або мали були дізнатися про порушення Ваших прав. Якщо з якихось поважних причин (наприклад, через хворобу) Випропустили встановлений тримісячний строк для звернення, Ви можете просити комісію по трудових спорах поновити його.За результатами розгляду комісія по трудових спорах приймає рішення.
У разі незгоди з ним Ви можете оскаржити його до суду у десятиденний строкз дня вручення Вам виписки із протоколу засідання комісії або його копії.Якщо ж після сплину десяти днів рішення не було оскаржено, воно підлягаєвиконанню роботодавцем у триденний строк.
Інколи у швидкому вирішенні спору можуть допомогти органи влади.Так, якщо Ви зіштовхнулися з проявами насильства у сім’ї Ви можете звернутися за захистом до дільничного інспектора міліції; до відповідних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, що мають дуже розгалуджену мережу по всій території України, а також до органу опіки та піклування. Функції органів опіки та піклування виконують уповноважені на це відділи або управління місцевої державної адміністрації відповідного району, а також виконавчі комітети міських чи районних у містах рад, сільських та селищних рад. Якщо спір виник у відносинах з органом влади, - можна оскаржити його рішення, дії чи бездіяльність до посадової особи або органу вищого рівня.Скарга має бути обґрунтованою та, як правило, викладається у письмовій формі. До скарги бажано додати копію оскарженого рішення, інші необхідні докази, якими Ви обґрунтовуєте протиправність рішень, дій або бездіяльності владного суб’єкта.
Пам’ятайте, що Ви маєте право на власний розсуд вирішувати звертатися з позовом до суду чи використовувати позасудовий спосіб врегулювання спору.
Консультант (прес-секретар)
Знам’янського міськрайонного суду
Кіровоградської області Т.М.Хоренженко