УЗАГАЛЬНЕННЯ
судової практики розгляду справ про злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту за 2014 рік у порівнянні з 2013 роком.
Із збільшенням потужності транспортних засобів та швидкості їх руху, виникають негативні явища через те, що наслідки транспортних аварій стають більш тяжкими, гинуть люди, пошкоджуються матеріальні цінності. Боротьба з транспортними злочинами в сучасних умовах набуває важливого значення, про що свідчить віднесення цих злочинів до самостійного розділу Особливої частини КК. Головною ознакою, за якою транспортні злочини об'єднані в одну групу, є родовий об'єкт. Таким об'єктом є відносини, що забезпечують безпеку руху та експлуатацію транспорту.
Безпосередні об'єкти окремих транспортних злочинів лежать у площині родового об'єкту, хоч і мають свої особливості. Вони залежать, насамперед, від видів транспорту, якими можуть вчинятися ці злочини, а також від характеру об'єктивної сторони та кваліфікуючих обставин. Так, деякі злочини можуть бути вчинені із застосуванням насильства або погроз, у зв'язку з чим виникає питання про додатковий безпосередній об'єкт — життя і здоров'я особи.
Предметом цих злочинів є транспортні засоби, шляхи сполучення, споруди на них, транспортні комунікації, вокзали, засоби зв'язку, сигналізації, автоматизації, що забезпечують безпеку руху транспортних засобів.
З об'єктивної сторони ці злочини побудовані по-різному. Більша частина цих посягань описана в законі, як злочини з матеріальним складом, менша частина — з формальним.
У злочинах з матеріальним складом об'єктивна сторона містить у собі діяння, наслідки і причинний зв'язок між ними.
Діяння в цих злочинах виражається в дії або бездіяльності особи. Деякі злочини (наприклад, пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів) можуть бути вчинені лише шляхом дії.
У багатьох злочинах діяння виражається в порушенні певних правил. Це означає, що диспозиції таких статей є бланкетними, тому для встановлення факту порушення цих правил, необхідно звертатися до відомчих нормативних актів, що регламентують поведінку працівника транспорту чи іншого учасника дорожнього руху. Важливо точно визначити, які статті, пункти, параграфи нормативних актів порушені та у чому це порушення виразилося.
Обов'язковою ознакою злочинів з матеріальним складом є наслідки.
Наслідками, у статтях цього розділу КК названі: загибель однієї чи кількох осіб, тяжкі, середньої тяжкості тілесні ушкодження, а також велика матеріальна шкода, інші тяжкі наслідки.
Відповідальність за транспортні злочини диференційована залежно від тяжкості наслідків, що наступили. Тому тяжкі тілесні ушкодження, загибель однієї чи кількох осіб, в деяких статтях вказуються як кваліфікуючі обставини.
До інших тяжких наслідків відносяться: заподіяння потерпілому тяжких або середньої тяжкості тілесних ушкоджень, а також велика матеріальна шкода.
При встановленні матеріальної шкоди, яка заподіюється транспортними злочинами, необхідно враховувати вартість знищених або пошкоджених транспортних засобів, вантажів, шляхів сполучення, споруд на них тощо.
Своєрідними наслідками, вказаними в деяких статтях, є створення небезпеки для життя людей або настання інших тяжких наслідків. Така небезпека створюється внаслідок порушення правил безпеки руху або експлуатації транспорту, недоброякісного ремонту або пошкодження шляхів сполучення чи транспортних засобів. У технічній системі транспорту відбуваються певні зміни і створюється реальна можливість настання тяжких наслідків, тобто висока ступінь імовірності їхнього настання. Ці зміни в технічній системі транспорту порушують нормальне її функціонування, чим заподіюється шкода об'єкту злочину. Така небезпека (загроза) виступає і як ознака злочинного діяння, і як своєрідний наслідок, нерозривний з ним. Обов'язковим у таких ситуаціях є встановлення причинного зв'язку між діянням особи і змінами, що відбулися в технічній системі транспорту.
Третьою обов'язковою ознакою об'єктивної сторони злочинів з матеріальним складом є причинний зв'язок між діянням і наслідками, що наступили. За справами цієї категорії для його встановлення призначаються експертизи.
Суб'єктивна сторона транспортних злочинів характеризується залежно від складності її об'єктивної сторони. Злочини з формальним складом вчинюються з прямим умислом. У злочинах з матеріальним складом необхідно встановлювати психічне ставлення особи до діяння і його наслідків, що має важливе значення для кваліфікації та призначення покарання.
Суб'єктом транспортних злочинів є особа, яка досягла 16-річно-го віку. Лише за пошкодження шляхів сполучення та транспортних засобів (ст. 277 КК), угон або захоплення залізничного рухомого складу, повітряного, морського чи річкового судна (ст. 278 КК), а також за незаконне заволодіння транспортним засобом (частини 2 і З ст. 289 КК) відповідальність настає з 14-річного віку.
Деякі транспортні злочини може вчиняти лише працівник транспорту, тобто спеціальний суб'єкт.
Таким чином, під транспортними злочинами слід розуміти передбачені кримінальним законом суспільне небезпечні діяння, що посягають на безпеку руху та експлуатації всіх видів механічного транспорту, а також магістрального трубопровідного транспорту.
В розділі XI Особливої частини КК ці злочини розташовані в певній послідовності. При цьому враховується тяжкість злочину, а також вид транспорту, яким він вчиняється. На першому місці стоять злочини, які вчиняються на залізничному, водному чи повітряному транспорті (статті 276—285 КК), на другому — на автомобільному і міському електротранспорті (статті 286—290 КК). Завершують главу злочини, що виражаються в порушенні чинних на транспорті правил та в пошкодженні магістральних трубопроводів (статті 291 і 292 КК).
Безпосереднім об'єктом першої групи злочинів є відносини, що забезпечують безпеку руху та експлуатації залізничного, водного і повітряного транспорту; другої групи — безпеку руху та експлуатації автомобільного і міського електротранспорту; третьої групи — безпечне функціонування всіх видів механічного та магістрального трубопровідного транспорту.
Аналізуючи судову практику розгляду справ про злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту (ст. ст. 276 – 292 КК України), встановлено, що у 2013 році в провадженні Знам’янського міськрайонного суду Кіровоградської області перебувала 1 кримінальна справа (в порядку КПК України 1960 року) даної категорії стосовно однієї особи, яку розглянуто з постановленням вироку, а також 8 кримінальних проваджень стосовно 8 осіб (в порядку КПК України 2012 року), з яких: розглянуто із ухваленням вироку 7 кримінальних проваджень, 1 – направлено за підсудністю. Із вказаних 7 кримінальних проваджень, розглянутих з ухваленням вироку, оскаржено 5, з них: в 1 випадку апеляційну скаргу повернуто, ще в 2 – вирок залишено без змін, ще в 1 – апеляційне провадження закрито у зв’язку з відкликанням апеляції; ще в 1 – вирок скасовано в частині призначення покарання.
Так, вироком Знам’янського міськрайонного суду Кіровоградської області у кримінальному провадженні № 389/438/13-к Кучеренка В.В. визнано винним у пред’явленому обвинуваченні за ч. 2 ст. 286 КК України і призначено покарання у виді 4 років позбавлення волі, з позбавленням права керувати транспортними засобами на 3 роки. У відповідності зі ст. 75 КК України останнього звільнено від відбуття призначеного покарання з іспитовим строком на 2 роки.
Вироком апеляційного суду Кіровоградської області вирок суду першої інстанції в частині призначення покарання скасовано, Кучеренка В.В. визнано винним та призначено покарання за ч. 2 ст. 286 КК України на 4 роки позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами на 3 роки. На підставі ст. 75 КК України Кучеренка В.В. звільнено від відбування основного покарання з випробуванням строком на 2 роки.
Отже, суд апеляційної інстанції звернув увагу на те, що згідно ст. 75 КК України засуджений звільняється лише від призначеного судом основного покарання.
У 2014 році у провадженні суду перебувало 13 кримінальних проваджень стосовно 13 осіб (в порядку КПК України 2012 року), з яких: розглянуто із постановленням вироку 9 кримінальних проваджень, 1 – закрито провадження у зв’язку з примиренням законного представника потерпілого з обвинуваченим, 1 – закрито провадження у зв’язку із звільненням від кримінальної відповідальності у зв’язку із дійовим каяттям. 2 кримінальних провадження становлять залишок нерозглянутих справ на кінець 2014 року.
Із вказаних кримінальних проваджень, розглянутих з ухваленням вироку, оскаржено 3, з яких у 2 випадках апеляційні скарги задоволено частково, у справі № 389/1541/14-к вирок скасовано в частині цивільного позову, по кримінальному провадженню в частині вирішення цивільного позову призначено новий судовий розгляд в порядку цивільного судочинства; у справі № 389/830/14-к – вирок змінено в частині цивільного позову. Станом на час складення узагальнення результати розгляду апеляції у справі № 389/1954/14-к – невідомі.
Так, вироком Знам’янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 28.05.2014 року у кримінальному провадженні № 389/1541/14-к, Кравченка Є.О. визнано винним у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України і призначено йому покарання у виді 4 років позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 2 роки. У відповідності до ст. 75 КК України Кравченка Є.О. звільнено від відбуття призначеного основного покарання з іспитовим строком на 3 роки. Цим же вироком з Кравченка Є.О. на користь ДЗ «Відділкова лікарня ст. Знам’янка ДП «Одеська залізниця», а також на користь Кіровоградської обллікарні стягнуто витрати на лікування потерпілого, а також з СК «Провідна» на користь потерпілого - матеріальну та моральну шкоду.
Ухвалою апеляційного суду Кіровоградської області від 26.08.2014 року вирок суду першої інстанції скасовано в частині вирішення цивільного позову до страхової компанії та призначено новий судовий розгляд в порядку цивільного судочинства в цій частині. Рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що суд першої інстанції, задовольнивши позов потерпілого до страхової компанії, не мотивував прийнятого рішення з посиланням на відповідні норми матеріального права, не дослідив докази та не перевірив чи всі витрати, заявлені позивачем, підлягають стягненню зі страхової компанії з урахуванням порядку, визначеного Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Отже, суд першої інстанції не встановив природу правовідносин між сторонами внаслідок заподіяння шкоди, залишив без уваги позовні вимоги з тих самих правовідносин до іншого відповідача, а тому рішення в частині цивільного позову до ПрАТ «СК «Провідна» не можна визнати законним і обґрунтованим.
Крім того, у кримінальному провадженні № 389/830/14-к вироком Знам’янського міськрайонного суду Кіровоградської області, Воробйова С.В. визнано винним у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України і призначено йому покарання у виді 4 років позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 2 роки. Цим же вироком з Воробйова С.В. стягнуто витрати на лікування потерпілого від злочину, а також на користь потерпілого матеріальну та моральну шкоду.
Ухвалою апеляційного суду Кіровоградської області від 06.11.2014 року вирок суду першої інстанції змінено в частині цивільного позову шляхом зменшення розміру стягнення моральної шкоди. В решті вирок суду залишено без змін.
Протягом 2013-2014 р.р. єдиними із вказаної категорії справ, що розглянуті Знам’янським міськрайонним судом, є злочини, передбачені ст. 286 КК України (порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами).
При розгляді справ про злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту у 2013-2014 роках, судді дотримувались вимог чинного законодавства щодо строків призначення кримінальних справ до розгляду, детально вивчали матеріали справи при надходженні їх до суду, проводили підготовку справ до судового розгляду, що дало можливість в цілому якісно здійснити їх розгляд. Випадки скасованих/змінених рішень суду є поодинокими, помилки при розгляді не носять систематичного характеру і безперечно були прийняті суддями до уваги.
Суддя Г.В. Берднікова